Hans Verwoerd over talent

Geschreven door koen op . Geplaatst in Geen categorie

schilderatelierOver dit onderwerp wordt veel gesproken en getwijfeld. Dit is een poging helderheid te verschaffen. Talent werd in de Oudheid vaak gezien als een Genade Gods die slechts enkelen ten deel viel. Het is een mysterieuze substantie, die ook nog in bepaalde hoeveelheden werd verstrekt. Ook inspiratie werd gezien als een inblazing van buiten.of bovenaf, het viel je ten deel en de artiest had er nauwelijks invloed op. Muzen speelden hierbij een dubieze rol.

Vandaag is de visie hierop veranderd. Het Hogere wordt minder vertrouwd en mensen zijn meer op zichzelf aangewezen, en dat is maar goed ook. Wellicht bestaat talent uit een aantal ingredieenten, die beschrijfbaar zijn. Mensen beschikken over een brein, dat bestaat uit 100 miljard hersencellen. Ergens achterin het brein ligt een domein, waar men kunst produceert, operas, gedichten, muziek en ook wellicht schilderijen. Dit domein wordt niet door iedereen actief gebruikt, maar met enig aandringen schijnt men het te kunnen activeren, door bijvoorbeeld schilderlessen te nemen.

Hoe dat domein verder precies werkt is (nog) onbekend, maar het werkt. In mijn praKtijk zijn me een aantal factoren opgevallen, die nodig zijn om te slagen. Ik loop ze met u door:
De eerste factor is ENERGIE.
Zonder energie is er geen beweging, laat staan resultaat.
De tweede factor van belang is TOEWIJDING.
Zonder focus en gerichte aandacht is het maken van kunst en het ontwikkelen van talent een verlegen zaak.Logisch.
De derde factor voor het welslagen:
Aandacht voor en documentatie van de Visuele Werkelijkheid. De planeet bestaat geheel uit vorm en kleur en de jonge schilder doet er goed aan daarvan te profiteren. De enorme vorm- en kleurrijkdom in onze omgeving kan ons op een spoor brengen om schilderijen te maken.Onze herinnering biedt doorgaans te vage beelden om te schilderen, so let reality be your guru.
Ook hier is de focus van belang en dat kan alleen, indien men een interessegebied kiest. Men kan hier alleen studeren als men een onderwerp isoleert: bijvoorbeeld het naakt, het landschap, bloemen, rotsen of schaduwen of wat dan ook. De keuze staat u geheel vrij.  Kiest men niet of steeds iets anders, dan blijven de resultaten vluchtig, of men komt om in de veelheid of de vorm armoede. Deze  keuze is de eerste creatieve actie voor een schilderij. Een goede keuze van het interessegebied is een probaat middel om clichees te vermijden.

De vierde en laatste factor is FUN.
Het ervaren van plezier in de bezigheid en de resultaten is van groot belang en direct van invloed op het energieniveau. Perfectionisten en overambitieuzen vergallen hun plezier door hoge eisen te stellen en hun chronische ontevredenheid met het resultaat. Onder druk werkt een talent en de ontwikkeling daarvan  trager. Plezier en ondernemingslust zijn hier sleutelwoorden.

Bij het werken aan de artistieke ontplooing zijn me nog enkele dingen opgevallen. Vaak zijn het de neveneigenschappen, die roet in het eten gooien. Ik bedoel hiermee: automatisme, tuttigheid, geborneerdheid, consumentisme, angst, ambitie, slechte gewoonten, ongeduld, zelfvoldaanheid en kapsjones en wat verder ter tafel komt.
Al deze heerlijkheden zetten het schilderproces onder druk, met het gevolg dat het zich niet of moeizaam voltrekt. Laat je talent ongestoord zijn werk doen en probeer optimaal te functioneren in dienst van je mogelijkheden, immers: schilderen is een werkwoord.
Deze inventarisatie van het talent geeft je tevens de mogelijkheid om punt voor punt te checken hoe je ervoor staat en waar de verbeteringen voor de hand liggen.

Labels:,

Reacties (1)

  • Mireille

    |

    leuke tips en insights! Heel waardevol. Dankje voor het delen. Vooral: Laat je talent ongestoord zijn werk doen. Leuk!

    Beantwoord

Laat een reactie achter

© Hans Verwoerd | Bloemstraat 64 | Amsterdam | Telefoon: 06-55842511 |
Email: atelier{at}hansverwoerd.nl | Online communicatie: D Projects.nl